Kako su Keri Bredšo, Don Drejper i Djud zauvek promenili kulturu konzumiranja koktela


Tokom jula 2007. godine emitovana je prva epizoda serije Mad Men. Prvi kadar prve epizode prikazuje ljude u baru, uglavnom muškarce u odelima koji piju, puše i razgovaraju sa zgodnim ženama. Kadar se zaustavlja prikazujući čoveka okrenutog leđima koji sedi sam za stolom. On zapisuje nešto na salveti i potom se obraća prodavcu cigareta i pita ga za mišljenje oko različitih brendova cigareta. Kada im priđe konobar i pita da li želi da poruči još nešto, on pokazuje ka svojoj čaši i izgovara: “Napravi ovo još jednom. Old fashioned.”

Koktel kao zaštitni znak filmskog lika

Taj čovek je Don Drejper, a koktel koji poručuje, koji je u tom periodu generalno slabije poznat, od tog trenutka počinje da dobija na popularnosti širom sveta.

Iako većina filmskih i televizijskih junaka pije alkohol, većina njih nema svoje piće koje se smatra njihovim pečatom. Ti retki likovi iz filmskih i televizijskih ostvarenja, koji imaju svoje piće, mogu se nabrojati na prste jedne ruke. Među njima je Don Drejper i njegov Old Fashioned; zatim Keri Bredšo i Cosmopolitan koktel koji je postao ekstremno popularan zahvaljujući seriji Sex i grad i Djud iz filma Big Lebowski koji je povratio popularnost White Russian koktela. I naravno, tu je čuvena replika Džejms Bonda Promućkan, ne promešan (odnosi se na Martini) koja se provlači kroz čitav serijal Džejms Bond filmova.  

Koliko su tv i filmska ostvarenja uticali na koktel kulturu?

Noa Rotbaum, autor knjige Umetnost američkog viskija svrstava ove primere u dve kategorije. Prvoj kategoriji pripadaju Old fashioned i White Russian jer spadaju u koktele koji su već postojali, a zahvaljujući popularnosti Big Lebowskog i Mad Men-a prikazani su novoj publici. Što se tiče Cosmopolitena i Bondovog vodka Martini koktela, to su bili potpuno novi kokteli koje ljudi pre toga nisu imali prilike da probaju. Iako je Cosmopolitan brzo postao popularan u Njujorku, zahvaljujući seriji Sex i grad, njegova popularnost proširila se i u celoj Americi, ali i svetu, navodi Rotbaum. Što se tiče Martinija, ovaj koktel bio je mešan sa džinom do pojave filma Goldfinger (1964. godine), odnosno knjige Diamonds Are Forever (1956. godine) kada je Bond rešio da “prodma” stvari, odnosno prebacio se na promućkanu verziju ovog koktela.  

Koktel kultura razvija se tek nakon ekspanzije gastro kulture

Međutim, generalna kultura ispijanja koktela počela je više da se razvija tek tokom 2000-ih godina, nakon sazrevanja gastro kulture. Tada je pažnja počela da se usmerava, ne samo na hranu koja se konzumira, već i na pića koja će pratiti tu hranu.

Eksperti za pića nazivaju kraj 20. veka “mračnim dobom za koktele”. Kokteli su bili slatkasti, imali su čudne nazive i uglavnom su maskirali ukus alkoholnog pića koje su sadržali, umesto da ga istaknu. Sve dok su ti kokteli bili pitki, konzumenti nisu marili za sastojke koji su sadržani u njima. Tek sa razvojem gastrokulture, ova situacija se promenila.

Pečat kokteli koje smo naveli povremeno su bili u senci većih koktel trendova, kao što je slučaj sa Martinjem ili White Russian koktelom koji su se smatrali prolaznim trendom koji je obeležio jedan period.

Džordž Blu, predsednik njujorških Lokacijskih Tura, koja, između ostalog, u ponudi nudi obilazak popularnih lokacija iz serije Sex i grad, otkriva da je većina njegovih mušterija (ženskog pola) više oduševljena idejom samo da vidi neki od čuvenih restorana nego samu hranu. Jedina stavka koja predstavlja izuzetak jeste koktel Cosmopolitan koji svi žele da probaju.

Zašto fanovi piju koktele svojih omiljenih likova?

Zašto je to tako? Neki ekperti tvrde da isprobavanje pića koje predstavlja zaštitni znak određenog filmskog ili televizijskog karaktera omogućava da gledalac dostigne ličniji dodir sa tim likom. Umesto da ta osoba bude samo jedna od mnogih žena koje prate seriju iz udobnosti svoga doma, ispijanjem potpisnog pića Keri Bredšo i njenih drugarica, one na neki način postaju peti član ženske ekipe iz serije.

Postoji još jedna bitna stvar. Da bi se koktel ponovo oživeo, potrebno je da on bude zaštitni znak lika čiji karakter se poklapa sa osobinama tog koktela. Pa tako, da je Don Drejper pio White Russian, i koktel i sam lik Don Drejpera izgubili bi na značaju. Iako Djud iz Big Lebowkog povremeno popije pivo (koje simboliše radničku klasu), ovo piće nikada ne bi moglo da bude njegov zaštitni znak. Niti bi se gledaoci povezali sa likom i pićem, niti bi samo pivo dobilo na značajnoj popularnosti.

White Russian koktel ima drugu prednost: čak i ljudi koji ne vole jaka pića mogu da ga probaju makar jednom. Sama pitkost pića ima veliki uticaj da određeni kokteli postanu ili ne postanu popularni. Takođe, lakoća pravljenja koktela je jako bitna da bi barmeni mogli brzo da ga naprave i u većim količinama. Popularnost vodki sa ukusom tokom 90-ih pomogli su da Cosmopolitan dobije na popularnosti, kao i da se popularnost drugih voćnih koktela proširi. Na sličan način, burbon je već počeo da se vraća u modu upravo u trenutku kada je serija Mad Men počela da se emituje tako da su ove dve stvari jedna sa drugom uticale na popularnost ovih koktela.

Dakle, da bi određeno piće moglo da dobaci popularnosti koje imaju Cosmopolitan, White Russian i Old Fashioned, neophodno je da se slože tri značajna faktora: publika mora da na neki način obožava lik (karakter) iz određenog ostvarenja, samo piće ne sme biti komplikovano i neophodno je da isto reflektuje osobine junaka koji ga pije.

Konzumiranje koktela kao isprobavanje nove uloge

Konzumiranje koktela sa sobom povlači prenos doživljaja. Fanovi serije Sex i grad uglavnom ne žive u svetu visoke mode i burnih ljubavnih života poput junakinja serije Sex i grad, ali ono što one mogu jeste da poruče ružičasti Cosmopolitan u baru i da se makar na tih par trenutaka osećaju kao samostalne, urbane žene. Psiholozi tvrde da usvajanje zaštitnog pića određenog karaktera predstavlja prvi korak ka usvajanju kompletnog životnog stila tog karaktera. Barmeni iz Amerike potvrdili su da se sa rastom popularnosti serije Mad Men pojačala pojava muškaraca koji u barove dolaze obučeni u odela.

Ljudi ne dolaze u bar sa mišlju “Šta bi Džejms Bond sada popio?” i poruče promućkani Martini. Nagoveštaji da usvajaju ponašanje filmskih likova mnogo su suptilniji. Ne radi se samo o tome da “Keri Bredšo pije Cosmopolitan, pa ću i ja”, već je više u stilu “Videla sam da uspešne žene piju ovaj koktel, tako da želim i ja jedan takav”.


Pošto restorane pre svega definišemo time kakvu ponudu imaju na meniju, dobro snadbeven koktel bar karakteriše to da može da zadovolji svaki ukus. Iz tog razloga, pozivamo vas da dođete u naš gastro bar - gde su vam opcije skoro pa neograničene i pronađete koktel po svom ukusu. Dođite da vam pomognemo da isprobate neku novu ulogu.






Komentari

Vaše ime i prezime*
Vaš email*
Vaš komentar*


ocenite nas
Dostava Poruči odmah
Copyright 2014 - 2019 © Terminal | Optimizacija sajta - WBS